Home - Product informatie - Headset toepassingen - De rol van geluid op het werk

Heeft u vragen?


Neem contact met ons op

030 669 1223

Start een chatgesprek


De rol van geluid op het werk

Veel organisaties stappen over op flexibel werken. Werknemers werken parttime, thuis, of zijn dagelijks op pad. Dit betekent dat zij ook vaak virtueel communiceren. De stem is de spin in het web van moderne communicatie. De kwaliteit van telefoongesprekken moet daarom goed zijn en storende geluiden moeten tot een minimum worden beperkt, zodat er geen misverstanden kunnen ontstaan.

Geluidsoverlast op kantoor

Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat veel bedrijven nog niet kunnen voldoen aan de eisen van moderne communicatie:
 
90 procent 4 van de 5 86 minuten
van de kantoormedewerkers ondervindt in bepaalde mate hinder van geluidsoverlast.

Bron: Opinion Matters / Plantronics
werknemers vindt dat lawaai op kantoor afleidt van de werkzaamheden

Bron: Opinion Matters / Plantronics
is de hoeveelheid tijd die werknemers iedere dag verliezen door geluidsoverlast

Bron: Steelcase / Ipsos 2014

De komst van open kantoortuinen, die communicatie moesten verbeteren, hebben vaak een averechts effect. Een geluidsniveau van 60-65 decibel is gebruikelijk in kantoortuinen. Volgens Dr. Wolfgang Babisch, geluidsonderzoeker bij het Duits agentschap Umweltbundesamt, is een dergelijk geluidsniveau niet alleen te luid voor concentratie maar zorgt het ook voor spraakstoring. Hierdoor worden slechts flarden opgevangen van wat een gesprekspartner zegt.
 
70 procent 55 procent 81 procent
van de werknemers denkt dat de productiviteit hoger zou zijn bij een minder luidruchtige omgeving

Bron: Opinion Matters / Plantronics
van de werknemers heeft ten minste 1 klacht over lawaai bij het management ingediend

Bron: Opinion Matters / Plantronics
van de managers neemt vervolgens geen maatregelen tegen lawaai op kantoor

Bron: Opinion Matters / Plantronics

Een lagere productiviteit lijkt een gevolg te zijn van een luidruchtige omgeving. Geluidsoverlast verstoort immers de concentratie. Een lagere productiviteit leidt vervolgens weer tot een verhoging van het stressniveau. Zodoende zorgt geluidsoverlast niet alleen voor een lagere productie, maar ook voor gezondheidsproblemen.

Oplossingen verbetering communicatie

Uit onderzoeken is gebleken dat managers weinig maatregelen nemen om de communicatie te verbeteren. Vaak weten zij niet waar ze moeten beginnen. Geluid speelt een zeer belangrijke maar ook complexe rol. In het kantoor zorgen open werkvloeren voor luidruchtigheid en buiten het kantoor is er sprake van onvoorspelbare achtergrondgeluiden. De vraag is dus: wat kan het management doen om geluidsoverlast te beperken? Er zijn hierbij een drietal zaken van belang.
 
1
2
3
De akoestiek van de werkruimte Goede communicatiemiddelen Persoonlijke voorkeuren
Het is verstandig om gebruiken te maken van geluidsabsorberende materialen in het kantoor. Denk hierbij aan kurken muren of het plaatsen van planten. Het mooie van planten is dat zij geluiden met een hoge frequentie absorberen. Dit zijn juist de geluiden die door mensen als het vervelendst worden ervaren.

Naast het gebruik van deze materialen kunnen ook stille ruimtes uitkomst bieden. Hier kunnen werknemers zich terugtrekken wanneer ze aan een belangrijk project bezig zijn. Zorg tevens voor luide ruimtes zodat personeel niet de behoefte heeft om op de werkvloer zelf luid te praten.


 
Headsets met noise-cancelling zorgen dat achtergrondgeluiden niet worden meegestuurd via de microfoon. Er zijn ook headsets met Active noise-cancellation. Deze technologie zorgt voor een reductie van achtergrondgeluid op de speakers. Dit is ideaal voor gesprekken met mensen die niet op kantoor zijn.

Uit onderzoek van de universiteit van Michigan blijkt dat mannelijke verkopers met een diepe stem succesvoller zijn. Bastonen zijn zodoende belangrijk om vertrouwenswaardig over te komen. Volgens hetzelfde onderzoek zijn ook hoogteveranderingen in de stem van belang. Duurdere headsets zorgen voor een stem die natuurgetrouw klinkt.
Uiteindelijk zijn individuen de hele dag in de weer met communicatie apparatuur: luisteren naar persoonlijke voorkeuren is dus prioriteit nummer 1. Het design van een bepaalde headset kan bij de één prettig aanvoelen, maar bij de ander irriteren. Zeker bij lange gesprekken is het zaak dat een headset perfect zit om professioneel te blijven klinken.

Bij het kiezen van het juiste design moet ook worden gekeken naar het type werknemer.  Is uw personeel bureaugebonden, dan zijn bedrade headsets prima. Zijn uw werknemers mobieler, dan bieden draadloze en bluetooth headsets uitkomst.



 
 

De rol van headsets

Zoals is gebleken spelen headsets meerdere rollen bij de verbetering van communicatie op het werk. Headsets komen van pas bij het bevorderen van boodschapzending middels noise cancelling en een goede microfoon. Ze worden echter ook ingezet ten behoeve van boodschapontvanging, door het verminderen van geluidsoverlast met Active noise-cancellation.

Een bijkomend voordeel van headsets is dat zij voor een zeker gevoel van privacy zorgen. Volgens een studie van de universiteit van Sydney in 2013 resulteert een gebrek aan geluidsprivacy voor minder gemotiveerde werknemers.

Headsetwinkel biedt u de mogelijkheid om op locatie headsets uit te proberen. Op deze wijze maakt u kennis met de mogelijkheden en krijgen werknemers de meest geschikte headset.
 


Service

Contact

Bestelproces

Algemene informatie